RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

HERCULES, VENUS EN BACCHUS, AL JAREN GEZELLIG SAMEN IN TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS

 

 

Beelden in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis, maak kennis met HerculesBij de restauratie van het Rubenshuis richten we ons niet alleen op de portiek, maar ook op het tuinpaviljoen en de beelden in het tuinpaviljoen. Dat prachtige gebouw achteraan in de tuin zie je meteen staan als je voor de poort van de portiek staat en erdoorheen kijkt. Het perspectief is nagenoeg perfect.

Het tuinpaviljoen past als het ware in de poort, maar dan op afstand. De beelden in het tuinpaviljoen vertegenwoordigen een aantal mythische figuren. Niemand kan naast de imposante Hercules kijken achteraan in het midden, bijgestaan door de levenslustige Bacchus rechts vooraan en de verleidelijke Venus links vooraan. Ze staan al jaren samen. Venus is er als laatste bijgekomen. We vertellen graag hun verhaal.

 

BEELDEN IN HET TUINPAVILJOEN VAN HET RUBENSHUIS

Beelden in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis: maak kennis met BacchusIedereen herkent de figuren in het tuinpaviljoen vrijwel meteen, in zo’n goede staat bevinden ze zich. Het beeld van de sterke Hercules herken je al van ver. Het leeuwenvel ligt opvallend over de schouder gedrapeerd als heroïsch resultaat van het eerste van zijn twaalf werken. Hercules ziet er dik, gespierd en robuust uit, zoals we dat van Rubens gewoon zijn.

Rechts vooraan staat het beeld van de halfnaakte Bacchus, god van de wijn, de roes en de dronkenschap. Ook de obligate wijnranken zijn aanwezig. Het beeld van Hercules is origineel, stamt uit de tijd van Rubens en is zeker 400 jaar oud. Vermoedelijk is ook het beeld van Bacchus origineel, of toch alleszins heel oud. Het beeld van godin Venus links vooraan is jonger en stamt uit de 20ste eeuw.

 

BEELD VAN VENUS OF CERES?

Beelden in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis: maak kennis met VenusOp de plaats waar Venus nu staat, stond oorspronkelijk een beeld van Ceres, godin van de akkerbouw en de moederliefde. Dat zien we op oude afbeeldingen, foto’s, tekeningen en schilderijen van het paviljoen. De figuur Ceres heeft er heel lang gestaan, ze paste perfect bij het beeld van Bacchus en was vorm gegeven in dezelfde stijl.

In 1943 werd het vervangen door een beeld van Venus, godin van de liefde en beschermster van tuinen en wijngaarden, van de hand van Willy Kreitz. Op andere oude afbeeldingen van het paviljoen zie je immers af en toe een beeld staan dat doet denken aan Venus. Welke figuur er oorspronkelijk echt stond, weet niemand. Afgaan op oude tekeningen is helaas niet altijd even waarheidsgetrouw.

Het is niet omdat er een Venus op een oude tekening staat, dat er ook een Venus stond. Nu zou men nooit meer zomaar een beeld van Ceres vervangen door een beeld van Venus. Men zou eerder conserveren wat er is. Dat is ook de reden waarom het Venusbeeld zal blijven staan, hoewel het Ceres-beeld ouder is en wellicht waarheidsgetrouwer.

 

VENUS AL VOLLEDIG GEREINIGD

Afgietsels van beelden in de portiek RubenshuisOmdat we een beetje stil lagen met het andere werk door de winterkou die ons belette bepaalde werken uit te voeren, hebben we de Venus al volledig gereinigd. Er moet nochtans nog heel wat restauratiewerk gebeuren aan het tuinpaviljoen. Maar zodra we daaraan beginnen, dekken we de Venus af.

 

ONZE VOLGENDE BLOG?

Dit was het verhaal van de beelden in het tuinpaviljoen. In onze volgende blog lees je meer over de saters en de dolfijnen in de portiek. Maar je krijgt ook iets meer uitleg over luchtkalk, witte puntjes, mastiek en verflagen. Tot binnenkort.

 

Ook geïnteresseerd in onze vorige update?

 

TERUG