RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

IN HET TUINPAVILJOEN HEERST VOORAL SCHEEFSTAND

 

 

Het tuinpaviljoen aan het Rubenshuis wordt gekenmerkt door asymmetrieWij restaureren ook het tuinpaviljoen van het Rubenshuis, en daarbij hebben we gemerkt dat er zich heel wat scheve muren in het tuinpaviljoen bevinden. Het pleisterwerk dateert uit de jaren 70. Sommige beelden in het tuinpaviljoen hebben we tijdens de wintermaanden al gereinigd, nu spitsen we ons toe op de bepleistering. In onze huidige maatschappij hebben we een voorkeur voor strak en recht pleisterwerk, maar vroeger was dat helemaal niet het geval.

Toen het tuinpaviljoen werd gebouwd rond 1620 werden niet meteen de beste materialen gebruikt, en ook de uitvoering zelf was niet van de allerbeste kwaliteit. Het tuinpaviljoen wordt inderdaad gekenmerkt door een bepaalde scheefstand van muren en pilaren. Dat had mogelijk te maken met het perspectief uit de tijd van Rubens. Misschien was het zelfs de bedoeling dat het gebouw een beetje scheef zou staan. Dat de scheefstand het gevolg is van een verzakking is ook een mogelijkheid. Dat blijkt alvast uit een studie naar de stabiliteit.

 

OVERTOLLIG PLEISTER

Op sommige plaatsen was de pleisterlaag veel te dik. Soms overschreed de pleister zelfs de blauwe hardsteen. Dat overtollige pleisterwerk hebben we weggenomen, ook al omdat we wilden kijken naar het onderliggende metselwerk om te zien wat origineel is en wat al hersteld werd. Omdat we wilden nagaan of er scheuren waren die we konden behandelen, hebben we alle muren bloot gezet. Nu gaan we alles opnieuw bepleisteren. Onze collega is deskundig in de muurschilderkunst en heeft de techniek van het bezetten goed onder de knie.

 

SCHEVE MUREN IN HET TUINPAVILJOEN VAN HET RUBENSHUIS

Je ziet zelfs met het blote oog dat de muur niet recht is.Als je naar de muur kijkt, dan zie je al met het blote oog dat die ietwat scheef staat. We gaan de muur bezetten met de golving van de muur mee. Volledig strak zetten we die dus niet. Vroeger was een scheve muur een stuk normaler dan nu het geval is. Als we nu ook de muur vrij scheef opnieuw bezetten, zal hij er authentieker uitzien en mooier zijn. Dat we de scheve muren in het tuinpaviljoen behouden is dus een heel bewuste keuze.

Welke kleur we gaan gebruiken, weten we nog niet. Het is moeilijk om te achterhalen wat de oorspronkelijke kleur was omdat er geen resten van teruggevonden zijn. We moeten ons baseren op gravures en schilderijen van het paviljoen uit de tijd van en na Rubens. Verder kunnen we kijken naar de kleur die vergelijkbare gebouwen uit die tijd hadden.

 

BOVENSTE VERDIEPING

De baluster bovenaan helt lichtjes naar vorenDe balusters bovenaan hellen een beetje naar voren. We botsten op een muuranker waarvan praktisch niets meer over was, zo hard was die doorgeroest.

Dat anker hebben we weggehaald en vervangen omdat het geen enkele functie meer heeft. We hoeven geen schrik te hebben dat de baluster zal vallen omdat het nog vastzit aan andere ankers. Of er eventueel een bijkomende verankering nodig is, moeten we nog bekijken.

 

HONOS GEDEELTELIJK VERNIEUWD

Het onderste deel van Honos is een tijd geleden vernieuwd, en dat merk je heel duidelijkBovenaan vind je het beeld van Honos, de Romeinse god van de eer. Het bovenste gedeelte van het beeld is nog volledig origineel. Het onderste deel daarentegen is al vernieuwd, en dat merk je heel duidelijk.

Het ziet er helemaal anders uit dan het bovenste deel. Omdat het beeld zo oud en authentiek is, althans het bovenste deel, zijn we van plan het te overschilderen met een kalkverf om het te beschermen tegen de weersomstandigheden. Hier komt immers geen luifel ter bescherming tegen weer en wind.

 

MEER...

Ook geïnteresseerd in onze vorige blogs?

 

TERUG