RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

OOIT WAS DE PORTIEK IN HET RUBENSHUIS EEN PAK HOGER

 

 

Wie nu naar de portiek van het Rubenshuis kijkt, ziet die op originele hoogte. Maar in de 18de eeuw werd de portiek van het Rubenshuis hoger gemaakt met een extra stuk gevel. De hoogte kwam toen uit op dezelfde lijn als het schildersatelier van Rubens, het gebouw ernaast. In 1940 hebben ze die extra bouwlaag weggenomen en de portiek weer op originele hoogte gebracht.

In het stadsdepot bevindt zich een fragment van een bekraning – in de vorm van een schedel van een ossenkop – dat dateert uit de tijd van de verhoging en daar zitten nog een heleboel verfresten op. Als we die verfresten analyseren en matchen met de verfresten die we nu zien op de portiek, dan weten we welke verflagen dateren van de 18de eeuw of later.

 

 

HOE DOEN WE DAT, VERFRESTEN ANALYSEREN?

Verfresten bestuderen we hetzij met het blote oog, hetzij met behulp van versterkende loepenbrillen die alles enorm uitvergroten. Chirurgen gebruiken die loepenbrillen trouwens ook. Als we de kleuren beter willen zien, dan volstaat het soms om de verflagen een beetje te bevochtigen. Is dat niet voldoende, dan werken we met een scalpel en nemen we de laagjes gradueel weg. Van de opeenvolging van lagen maken we dan een stratigrafische trap.

Soms zie je een verflaag die vrij grillig is, daarbovenop zit dan weer een vuil laagje omdat er herschilderd werd zonder het vuil weg te nemen. Verfresten kunnen gedetailleerd geanalyseerd worden in een labo. Labomedewerkers kunnen het bindmiddel, de pigmenten, het zand en het granulaat dat erin zit analyseren. Het labo bekijkt alle verfstaaltjes onder een microscoop, beschijnt ze met uv-licht en past verschillende technieken toe.

 

LABO ZIET DIKWIJLS MEER

Het labo ziet meestal meer lagen dan wij met het blote oog kunnen vaststellen, maar ook niet altijd. Het is dus handig om verschillende onderzoeken naast elkaar te leggen. In het verleden werden al tien verfstalen of coupes geanalyseerd. We weten perfect op welke plaatsen die stalen genomen zijn. Die conclusies vergelijken we met wat we nu zien, we leggen alles naast elkaar en gaan zo op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Botsen we op nieuwe informatie op basis van nieuwe verflagen die we ontdekken, dan doen we zo nodig nieuwe analyses.

 

PRACHTKANS OM AAN HISTORISCH ONDERZOEK TE DOEN

Achter de schelp kwamen we in contact met verfpakketten met veel verflagen. De studie ervan gaf ons veel nieuwe informatie, want voorheen was die plek niet toegankelijk. We leggen onze nieuwe inzichten vervolgens naast de oude en zo slagen we erin de geschiedenis af en toe te herschrijven. Met de restauratie van de portiek en het tuinpaviljoen van het Rubenshuis is het moment ideaal om aan degelijk historisch onderzoek te doen.

 

WAT BRENGT DE TOEKOMST?

Zo zag de portiek er vroeger uit, met beelden en vazen eropOp de portiek komt een ingenieuze glazen luifel ter bescherming tegen weer en wind. De bronzen beelden en vazen die tot nu op de portiek stonden, komen boven op die luifel te staan. Momenteel zijn ingenieurs de sterkte van de portiek aan het bestuderen. Doordat er ooit een extra verdieping op de portiek heeft gestaan, weten we dat de fundering extra gewicht kan dragen.

De extra glazen luifel boven op de portiek naast het Rubenshuis wordt wel zwaar. Niet alleen door het gewicht van de luifel zelf, maar ook door het extra gewicht ter bescherming tegen hevige windstoten.

 

MEER...

Ook geïnteresseerd in onze vorige blogs?

 

TERUG