RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

RESTAURATIEWERKEN AAN PORTIEK EN TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS NOG NIET GEZIEN? HAAST JULLIE!

 

 

Restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen RubenshuisOnze tip? Als je een leuk uitje wilt, kom dan de restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis even bekijken. Wil je de steigers op om de restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis met eigen ogen te aanschouwen, vanop slechts enkele centimeter afstand? Dan hoef je enkel een plaatsje op woensdag te reserveren!

We hebben ons laten vertellen dat een begeleid bezoek zeker de moeite waard is. Het is trouwens een unieke kans, want binnenkort zijn de restauratoren weg. Wie nu langskomt kan bovendien genieten van de supermooie doeken die rond de steigers staan, en van de replica’s van schilderijen van Rubens die in de tuin verspreid zijn.

 

MOOIE BEELDEN OP DE DOEKEN ROND DE STEIGERS

Restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis, doekenDe stad Antwerpen heeft enkele mooie doeken laten plaatsen rond de steigers die nu rond de portiek en het tuinpaviljoen staan.

Tekeningen op die doeken tonen hoe het er ooit uitzag, en weer zal gaan uitzien. Alleen al voor een blik op die doeken is het leuk om het Rubenshuis een bezoek te brengen.

Een steiger is inderdaad een lelijk iets om naar te kijken, maar door de doeken is er van al dat ijzer op het eerste gezicht niets meer te zien.

In de tuin staan trouwens ook een aantal replica’s van schilderijen van Rubens. Die leveren een mooi kleurrijk beeld én een leuk perspectief op.

 

VOORUITGANG VAN DE RESTAURATIEWERKEN AAN PORTIEK EN TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS

Blauwe plakkers? Nog werk aan de winkel.Wie een bezoek aan de restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis heeft gebracht in april, en nu weer een kijkje komt nemen, ziet in één oogopslag dat alle werken enorm zijn opgeschoten. De beeldhouwwerken zijn gereinigd. Ze zien er een pak mooier en lichter van kleur uit.

Overal op de beelden zie je nu nog blauwe plakkertjes zitten. Die duiden de plekken aan waar bijvoorbeeld nog extra moet worden geïnjecteerd. Op sommige stickers staat duidelijk genoteerd wat er nog precies moet worden gedaan.

Er zijn nog een aantal holle stenen die nog moeten worden opgevuld – we horen duidelijk een hol geluid als we er tegenaan tikken met het uiteinde van een scalpel. En ook de verschillende gaatjes in de beeldhouwwerken moeten we nog dichtmaken. Die zijn er gekomen door verschillende redenen.

 

WAT ZIJN DE OORZAKEN VAN GAATJES IN BEELDHOUWWERKEN?

Gaatjes in beelden kunnen verschillende oorzaken hebben- In ledesteen bevinden zich vaak fossielen van een turritella, een bepaald soort slakje. Soms valt dat fossiel er in zijn geheel uit of het lost op en dat veroorzaakt vrij grote ronde gaten.
- Sommige gaten zijn boorgaten afkomstig van wetenschappelijk onderzoek dat werd uitgevoerd om bijvoorbeeld de hardheid van de steen te testen of de steensoort vast te stellen.
- Nog andere gaten zijn het gevolg van booranalyses naar de soort en hoeveelheid zout in de muur.
- Andere gaten zijn wellicht afkomstig van duivenweringsnetten die ooit opgehangen zijn.

 

TE VEEL ZOUT IN DE MUUR? WAT DAN?

Te veel zout in de muur leidt tot schade. Om de schade door zout in de muur te verminderen, moet je in de eerste plaats vermijden dat er water in de muur terechtkomt. Dat is de reden waarom een glazen luifel op de portiek van het Rubenshuis zal worden geplaatst als preventieve maatregel. Vroeger plakte men standaard kompressen op de muur om de zouten eruit te trekken. De effectiviteit van die techniek wordt echter meer en meer in vraag gesteld.

Op het eerste gezicht lijkt het er inderdaad op dat er minder zout in de muur zit, maar eigenlijk heeft het zout zich door de vochtige kompressen alleen maar meer in de muur verspreid. De techniek is arbeidsintensief, je moet kompressen op de muren aanbrengen, bevochtigen, een week laten hangen, kijken hoeveel zout eruit is gekomen via een laboanalyse, opnieuw kompressen aanbrengen, die weer een week laten hangen… En dat een aantal keer herhalen.

 

ONDERTUSSEN IN HET TUINPAVILJOEN

Te veel zout in de muur, bepleistering  wegOok in de achtermuur van het tuinpaviljoen was zout aanwezig. We hebben de pleisterlaag afgekapt en alle voegen tussen de 80 centimeter en 2 meter hoogte verwijderd. Want net in die zone bevindt zich het meeste zout. Dat komt omdat grondwater stijgt samen met het daarin aanwezige zout. Het water verdampt en het zout blijft achter.

Als zout oplost, is er geen probleem: denk maar aan zout in een glas water. Maar als de concentratie zout stijgt, dan begint het te kristalliseren en die kristallen drukken de steen van binnenuit kapot. Vermijden dat er water in een muur terechtkomt, is de beste remedie. Want elke regenbui zorgt voor transport van de aanwezige zouten, opnieuw voor het in oplossing gaan en nadien voor het uitkristalliseren ervan, waardoor de schade in de muur vergroot.

We pasten de techniek van de kompressen toe om het zout in de muur te verspreiden. Voorafgaand werd de muur geïnjecteerd tegen opstijgend water om de vochtbron weg te nemen. Binnenkort bezetten we alles opnieuw met kalkmortel.

 

CONCLUSIE

Op een aantal maanden tijd zien de portiek, de beelden en het tuinpaviljoen er helemaal anders uit: veel lichter, veel properder. Je ziet de vooruitgang van de restauratiewerken met portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis heel duidelijk met eigen ogen. Loepenbrillen zijn niet nodig.

 

MEER...

Ook geïnteresseerd in onze vorige blogs?

 

TERUG