RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

LAPIS ARTE RESTAUREERT OOK DE GEVEL SCHILDERSATELIER VAN RUBENS

 

restauratie gevel schildersatelier RubensDoor de restauratie van de portiek werd het verschil met de vervuilde gevel van het aangrenzende schildersatelier overduidelijk.

We hebben dan ook een bijkomende opdracht gekregen, namelijk de restauratie van de gevel van het schildersatelier van Rubens. Het schildersatelier bevindt zich naast de woning van Rubens aan de andere vleugel.

 

SCHILDERSATELIER IN BETERE STAAT DAN DE PORTIEK

Hoewel portiek en schildersatelier even oud zijn, bevindt het schildersatelier van Rubens zich in een veel betere staat. Dat komt omdat, tijdens WO II, het schildersatelier helemaal opnieuw werd gerestaureerd. De Duitse bezetting was enorm fan van Rubens. De restauratie begon in 1939 en werd beëindigd in 1946. Ze gaven zelfs opdracht bronzen beelden te gieten, en ook dat was vrij uniek.
Alle brons werd immers in beslag genomen voor militaire doeleinden. Alleen in het Rubenshuis werd brons achtergehouden om er beelden van te gieten. De gevel van het schildersatelier van Rubens werd volledig vernieuwd en sommige delen in een andere techniek gerestaureerd. Oorspronkelijk waren er bijvoorbeeld geen reliëfs, wel trompe-l’oeil schilderingen.

 

RESTAURATIE GEVEL SCHILDERSATELIER RUBENS

restauratie gevel schildersatelier RubensHet team van Lapis Arte reinigt en restaureert dus ook de gevel van het schildersatelier van Rubens. Zo zijn we van plan de Kariatiden grondig aan te pakken. Dat zijn vrouwenbeelden die in de oudheid gebruikt werden als pilaren, maar die hier in de gevel ingewerkt zijn. Het reliëf van Italiaanse marmer gaan we reinigen door het te zandstralen. Ook de blauwe natuursteen zullen we reinigen, maar het staat nog niet vast welke techniek we daarvoor gaan gebruiken.

We zijn een nieuw reinigingskompres aan het testen dat we hebben leren kennen op Renoresto, de beurs in Brussel voor renovatie, restauratie en herbestemming. Het product wordt geleverd in tonnen, we brengen het aan op de blauwe natuursteen en laten dat een vijftal dagen zitten. Hoe kouder de buitentemperatuur, hoe langer het kompres vastgehecht moet blijven. En als we dan het kompres er afhalen, komt al het vuil mee.

 

VEELBELOVEND NIEUW PRODUCT

We hebben het kompres getest op verschillende oppervlakken en gezien wat het doet. Het blijkt niet zo geschikt om te gebruiken op witte steen. Er komt immers heel wat meer van de steen af dan enkel het vuil dat erop ligt. We gaan het kompres dus alleen gebruiken op blauwe natuursteen. Die steen is harder, minder poreus, dichter van structuur en dus minder indringbaar. Nu is het wachten op de toestemming en het fiat van het Kik-Irpa om het te mogen gebruiken. Kik-Irpa is een van de zeven wetenschappelijke overheidsinstellingen in Brussel die de werven opvolgt. Voor dit product gaan ze bijvoorbeeld na of er geen schadelijke stoffen in zitten.

 

DEADLINE RESTAURATIE GEVEL SCHILDERSATELIER RUBENS?

We streven ernaar de restauratie van de gevel van het schildersatelier van Rubens te hebben afgerond half januari 2019. Het voordeel van het werken met de kompressen is dat we niet te veel water nodig hebben. Maar uiteraard is dat relatief. Als het opeens keihard begint te vriezen, dan hebben we wel een probleem en moeten we stoppen.

 

MEER...

Ook geïnteresseerd in onze vorige blogs?

 

TERUG