RESTAURATIE EN CONSERVATIE BEELDHOUWWERK
saving the past for the future...
 

OP ZOEK NAAR ORPIMENT VOOR RESTAURATIE GUIRLANDES IN TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS

 

restauratie guirlandes tuinpaviljoen RubenshuisDe kalender duidt 21 november 2018 aan. Tijd voor een stand van zaken over de restauratiewerken aan portiek en tuinpaviljoen Rubenshuis.

De portiek zal volledig afgewerkt zijn in december. Aan het tuinpaviljoen hebben we nog iets meer werk, vooral aan de restauratie van de guirlandes in het tuinpaviljoen.

Die zullen wellicht pas in maart 2019 volledig klaar zijn. Dat heeft alles te maken met het nagenoeg onvindbare orpiment of auripiment.

 

STAND VAN ZAKEN IN HET TUINPAVILJOEN

restauratie guirlandes tuinpaviljoen RubenshuisMaud is bezig de pilaren in het tuinpaviljoen te zandstralen. Het metselwerk hebben we al gereinigd met water en borstels. Voor de voegen gebruiken we de zandstraalmachine. De voegen die al gereinigd zijn, zien er alvast een stuk mooier uit.

Esthetisch gezien kunnen we van een succesoperatie spreken. De achterste muur van het tuinpaviljoen is nu volledig klaar. We hebben die gereinigd, laten injecteren tegen opstijgend vocht en vervolgens bepleisterd en geschilderd, net als de gewelven. Het tuinpaviljoen ziet er nu al, zelfs in de steigers, helemaal anders, klaarder en properder uit dan een paar maanden geleden, toen we nog op blote bakstenen keken.

Het grootste werk is nu de restauratie van de guirlandes in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis.

 

RESTAURATIE GUIRLANDES TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS

restauratie guirlandes tuinpaviljoen RubenshuisSuzan legt momenteel de guirlandes vrij – ook wel festoenen genoemd. Dat wil zeggen dat ze de recente afwerklagen, de gouden bedekking, weghaalt. Voor de ene helft van de guirlande had ze ruim twee weken nodig, voor de andere helft voorziet ze ook twee weken. En dan heeft ze nog een week nodig om het stuk bovenaan vrij te leggen. We voorzien dat de guirlandes pas eind november volledig vrij zullen liggen. En dan begint de omgekeerde volgorde: de guirlandes weer van een kleur voorzien.

Oorspronkelijk werd gedacht dat de guirlandes volledig in hout waren, maar er blijkt ook avennessteen in te zitten. Dezelfde steensoort werd gebruikt voor de schelp in de portiek en het beeld van Hercules in het tuinpaviljoen. Avennessteen staat erom bekend dat je er heel scherp kan in beeldhouwen en kwalitatief werk afleveren. Aangezien een deel van de guirlandes nogal ver van de muur hangt, bestond dit wellicht al van bij het begin uit een combinatie van steen en hout. Andere kleinere delen werden gerestaureerd in hout.

 

ORPIGMENT AANWEZIG

Op de guirlandes hebben we grote pakketten verf aangetroffen. Enkele originele delen hebben we laten analyseren in het labo. Daaruit bleek de originele afwerking in de guirlandes orpigment te zijn. De guirlandes bestaan uit hout, natuursteen en een vrij recente bladgoudvergulding. Daaronder zitten 20 natuursteenachtige beigetinten, een eerste okergrondlaag, dan een donkerrode grondlaag, en dan dat orpigment. Dat is een geel pigment dat al in de oudheid gebruikt werd maar zeer giftig is. Het is eigenlijk een arseenverbinding.

 

OOK GIFTIGE VERF IN SCHILDERIJEN VAN RUBENS

Rubens heeft datzelfde orpigment ook in zijn schilderijen gebruikt, zoals in De Kindermoord dat nu in bruikleen is in het Rubensmuseum. Het gele gewaad van een figuur aan de rechterkant is geschilderd met dat orpigment. Rubens was er trouwens van op de hoogte dat het pigment zo giftig was. Ook de monniken gebruikten vroeger het pigment om hun boeken te illustreren. Zij namen alle voorzorgen en moesten altijd hun handen grondig wassen voor het eten. Het orpigment zelf is vrij transparant. Onze volgende opdracht is de verschillende onderlagen te onderzoeken, de okergrondlaag, dan de donkerrode grondlaag, en dan dat orpigment. Wat is het effect en de bedoeling van de opeenvolging van de lagen?

 

HOE LANG NEEMT DE RESTAURATIE GUIRLANDES TUINPAVILJOEN RUBENSHUIS IN BESLAG?

restauratie guirlandes tuinpaviljoen RubenshuisWe moeten nog even wachten op de beslissing met welke techniek we verdergaan voor de restauratie van de guirlandes in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis.

Werken we met bladgoud? Dan zal het ook vijf weken vergen om het bladgoud op de guirlandes te fixeren. Kiezen we voor het orpigment, dan zal alles iets vlugger gaan.

Maar als het te koud wordt, moeten we alles uitstellen en dan wordt het zeker maart 2019.

 

AANKOPEN VAN ORPIGMENT IS EEN PROBLEEM

Ook de aankoop van het orpigment voor de restauratie van de guirlandes in het tuinpaviljoen van het Rubenshuis heeft veel voeten in de aarde. We kunnen het orpigment alleen aankopen in Duitsland. Omdat het goedje zo giftig is, moeten we bewijzen dat het voor beroepsmatig gebruik is en dat we weten hoe we ermee moeten omgaan en werken. We willen het ook aankopen in een bindmiddel als olie zodat we het niet zelf moeten mengen. Wie dat verkoopt of mengt weten we nog niet. In Amerika is er één aanbieder, maar dat lijkt ons toch wel wat ver. Afwachten wat de beslissing wordt.

 

MEER...

Ook geïnteresseerd in onze vorige blogs?

 

TERUG